Vandaag wordt de Papendrechtse brug op z’n plaats gevaren (in 1967)

Een spectaculair transport over water is het vandaag, 5 mei, maar dan in het jaar 1967. De Papendrechtse brug wordt op zijn plaats gevaren. Dat blijkt nog een hele toer te zijn.

Merwedebrug moet zeven bruggen passeren

In Dordrecht hebben we het meestal over de Papendrechtse brug, maar hij heet officieel Merwedebrug. Vandaag, 54 jaar geleden, wordt hij op zijn plaats gevaren, al was er een klein probleempje: de brug wordt in Dordrecht gebouwd, maar is te hoog om onder de Zwijndrechtse brug door te varen. Dus maakt het gevaarte een omweg door via Rotterdam om te varen. Deze alternatieve route is 55 kilometer lang en voert langs zeven bruggen. Het is tot dan toe het grootste transport dat ooit in Nederland plaatsvond.

De tekst gaat onder de foto verder.

De Papendrechtse brug passeert de Koninginnebrug en de Koningshavenbrug (De Hef). Regionaal Archief Dordrecht

Gevaarte van 2.400 ton

Voor deze brug werd een overspanning van 206 meter gebouwd in Dordrecht, zo kun je horen in het horen we in het Polygoon Journaal onderaan dit artikel. De overspanning werd gemaakt op de werf van metaalconstructiebedrijf Penn & Bauduin. Het gevaarte van 2.400 ton, gemonteerd op elevatorbakken en getrokken door zes sleepboten, glijdt soepeltjes onder de Barendrechtse brug (de brug over de Oude Maas, in 1969 vervangen door de Heinenoordtunnel en daarna gesloopt) door.

De tekst gaat onder de foto verder.

De bouw van de Merwedebrug bij Penn en Bauduin aan de 's-Gravendeelsedijk. @ Regionaal Archief Dordrecht

Staal ontmoet staal

Polygoon spreekt van een grandioze ontmoeting tussen staal en staal, die het uiterste vergt van de manoeuvreertechnieken van de bemanning. Na tien uur varen keerde het gevaarte terug in Dordrecht. Een paar maanden later, op 23 september 1967, wordt de brug officieel in gebruik genomen. Dat gaat gepaard met een volksfeest waarvoor drommen mensen op de been komen. Er is een grootscheepse optocht, gadegeslagen door tienduizenden belangstellenden.

De tekst gaat onder de foto verder.

Na verloop van tijd wordt naast de rijbanen op de Papendrechtse brug een ander fietspad aangelegd. @ Regionaal Archief Dordrecht

Voetveer in de plaats van pont

De pont, die zelden genoeg ruimte had om plaats te bieden aan alle voertuigen, verdween welgeteld een dag later. Daarvoor in de plaats kwam een voetveer omdat voetgangers niet over de brug mochten. (Brom)fietsers moesten zich behelpen met enkele tientallen centimeters breed fietsstrookje, dat regelmatig tot gevaarlijke situaties leidde. Het werd toentertijd beschouwd als een blunder van jewelste, die acht jaar na de ingebruikname leidde tot een dodelijk ongeval. Uiteindelijk kwam er een dubbelzijdig fietspad aan één kant, maar toen waren er wel ruim drie jaren verstreken.

Polygoonfilmpje @ Facebook Dag van toen