Dordrechts Museum hoopt dit najaar eindelijk op Cuyp-tentoonstelling

Aelbert Cuyp 400 jaar geleden

Het Dordrechts Museum wilde vorig jaar al met de tentoonstelling In het licht van Cuyp stilstaan bij het feit dat schilder Aelbert Cuyp 400 jaar geleden het levenslicht zag in Dordrecht. Bijzonder pronkstuk is het schilderij Rivierlandschap met koeien en herders, dat na 260 jaar Brits privébezit tijdelijk terugkeert naar zijn geboortegrond. De tentoonstelling moest door corona worden uitgesteld, maar zal nu waarschijnlijk vanaf 3 oktober eindelijk bezoekers kunnen verwelkomen.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Het schilderij Rivierlandschap met koeien en herders door Aelbert Cuyp. @ WikiCommons

Uit de Gouden Eeuw

Aelbert Cuyp mag beschouwd worden als een van de belangrijkste landschapschilders uit de Gouden Eeuw. In elk geval is hij de beroemdste schilder uit Dordrecht, waar hij zijn hele leven bleef wonen en werken, vrijwel uitsluitend voor plaatselijke opdrachtgevers. Lange tijd was hij alleen lokaal bekend. Met deze grote tentoonstelling toont het Dordrechts Museum voor het eerst ook de waardering voor Cuyp en zijn invloed. De Dordtse schilder werd in de achttiende eeuw namelijk ongekend populair in Engeland. Verzamelaars betaalden recordprijzen voor zijn zonovergoten, idyllische landschappen en talloze Britse schilders - zoals Gainsborough, Turner en Constable - lieten zich inspireren door het 'gouden licht' van Cuyp.

De tekst gaat onder de foto verder.

Het Dordrechts Museum in de Museumstraat. @ WikiCommons

In statige landhuizen

In statige landhuizen mocht een Cuyp niet ontbreken. De Britse aristocratie wilde net zo graag pronken met de zonnige landschappen met paarden, ruiters en jacht als de Dordtse opdrachtgevers een eeuw eerder. Vergeleken met andere Hollandse schilders werd Cuyp pas laat ontdekt, maar geen andere kunstenaar werd in zo’n korte tijd zo populair. Tegen 1800 waren er geen belangrijke schilderijen van Cuyp meer in Nederland te vinden. Nog steeds bevinden de belangrijkste schilderijen van Cuyp zich in Engeland. Deze hype rond zijn werk is wel ‘Cuyp Mania’ genoemd.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Enkele schilderijen van Aelbert Cuyp. @ WikiCommons

Rivierlandschap met koeien en herders

Bijzonder pronkstuk van deze tentoonstelling is het schilderij Rivierlandschap met koeien en herders, een karakteristiek voorbeeld van de Cuyp-rage in Engeland. Nathaniel Ryder, de eerste baron van Harrowby, kocht dit schilderij in 1760 voor 21 pond. Gedurende de eeuwen die volgden, is het altijd familiebezit gebleven. In de negentiende eeuw is het vaak in Londen tentoongesteld, heeft het Britse schilders geïnspireerd en is het ook vaak gekopieerd.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Het 19e eeuwse landhuis Sandon Hall in het Engelse graafschap Staffordshire is de thuisbasis van het schilderij Rivierlandschap met koeien en herders door de Dordtse schilder Aelbert Cuyp. @ WikiCommons

In volle glorie

De achtste Earl of Harrowby heeft het stuk speciaal voor deze tentoonstelling aan het Dordrechts Museum uitgeleend. Cuyp is wel ‘the ultimate Country House Dutch master’ genoemd en het werk heeft dan ook lang op Sandon Hall gehangen, het landhuis van de graven van Harrowby. Restaurator Lidwien Speleers is maanden bezig geweest het schilderij te restaureren, zodat het in volle glorie kan worden tentoongesteld. Sinds begin december hangt het in de zaal, gewijd aan de familie Cuyp, in het Dordrechts Museum. Nu is het wachten op de bezoekers die hopelijk in het najaar kunnen komen kijken. Want deze tentoonstelling van het werk van Dordrechts beroemdste zoon, waar de mooiste stadsgezichten te zien zullen zijn, zal naar verwachting vele bezoekers uit binnen- en buitenland naar Dordrecht.

In het licht van Cuyp is te zien van 3 oktober 2021 tot en met 6 maart 2022. Het Dordrechts Museum meldt wel dat de tentoonstellingsdata door de coronacrisis nog kan wijzigen.

Aanmelden voor de Cuyp-nieuwsbrief kan hier.